Počasí dnes8 °C, zítra10 °C
Středa 24. dubna 2024  |  Svátek má Jiří
Bez reklam

Doba hájení skončila, hradecká křižovatka Koruna nefunguje. Je špuntem pro dopravu, tvrdí řada lidí

Minulé vedení města ji s velkou slávou slavnostně otevřelo v srpnu roku 2016. Nová okružní křižovatka za 128 milionů korun měla vyřešit problém s dopravou na výjezdu z Hradce Králové. S odstupem času se však ukázalo, že nefunguje, jak má. Podle některých zastupitelů je špuntem dopravy. Na její funkčnost poukazují i někteří další odborníci. Autor stavby tvrdí, že se situace zlepší s otevřením dalšího úseku dálnice.

Málo jaká stavba dokázala vyvolat tolik emocí jako právě okružní křižovatka Koruna u obchodního centra Aupark. Velkolepá stavba měla ulevit dopravě. Místo toho řidiči ve špičkách popojíždí v dlouhých kolonách. Podle veřejnosti i některých odborníků je problém zúžení Gočárovky do jednoho jízdního pruhu a přechody pro chodce v bezprostřední blízkosti křižovatky.  

V roce 2018 získala okružní křižovatka Koruna v Hradci Králové titul Stavba roku. Odbornou porotu přesvědčila v konkurenci jednačtyřiceti dalších projektů z celé České republiky. První ocenění stavba získala už v roce 2016, kdy se stala Dopravní stavbou roku v kategorii silničních a dálničních staveb.  

Právě na přechody pro chodce si stěžuje celá řada řidičů. „Na tom kruhovém objezdu jsou nejhorší přechody. Nikoli samotná křižovatka. Nechápu, kdo vymyslel, že budou moct přejít kdykoli a na všech čtyřech výjezdech,“ napsal na sociální sítě Filip Jílek.  

Naopak Josef Čížkovský poukazuje na neschopnost řidičů naučit se správné zipování. „Už od Avionu všichni stojí jako ovečky v pravém pruhu. Nechtějí totiž na konci zipovat,“ napsal do komentářů pod naši pravidelnou Politickou koridu, která se tématu věnovala.  

Na nefunkčnost křižovatky už dlouhá léta upozorňují i odborníci. Například architekt Karel Schmied se nestydí za svůj negativní názor k obchodnímu centru AuPark i samotné křižovatce Koruna. Nekritizuje vzhled, ale její funkčnost.  

„Samotná Koruna vypadá večer hezky, když svítí. Ale propustnost aut je špatná. V dopravní špičce je to velký problém. Přechody, kde se má dávat přednost, jsou velmi blízko výjezdům. Často se tak stává, že řidiči zablokují celý kruhový objezd,“ prezentuje svůj negativní postoj Schmied. 

I řada současných zastupitelů Hradce Králové letos přiznala, že je křižovatka nefunkční. Například Jan Čáp z Koalice pro Hradec ji označil špuntem výjezdu do Kuklen. Za jednu z největších brzd v hradecké dopravě ji považuje i současný náměstek primátora Pavel Marek (ANO). Ten kritizoval i její velkou pořizovací cenu.  

Záleží na úhlu pohledu, tvrdí autor křižovatky  

Autorem současné podoby kruhové křižovatky je hradecký architekt Patrik Kotas. Ten se podílel například na realizaci stanice metra Střížkov v Praze a stojí i za terminálem hromadné dopravy v Hradci Králové. Jeho stavby často získávají nejrůznější ocenění. Celá řada z nich je ale kritizovaná. V případě Koruny a Střížkova to byla vysoká pořizovací cena.  

I po pěti letech od uvedení do provozu si Kotas stojí za tím, že okružní křižovatka byla správnou volbou. „Došlo ke zmenšení vlastní plochy křižovatky a k cílené regulaci rychlosti a maximální kapacity křižovatky. Cílem totiž nebylo navrhovat křižovatku na neomezenou kvantitu průjezdu vozidel. Naopak… Křižovatka měla a má být určitým regulátorem výhodnosti průjezdu z D11 přes Kukleny do centra Hradce,“ řekl Hradecké Drbně Kotas.  

Podle jeho slov se stavba Koruny minula se zprovozněním D11 směrem na Jaroměř. Situace by se tak mohla zlepšit s otevřením dalšího úseku dálnice příští pátek. Doprava z dálnice by do Hradce Králové měla mířit i přes ČKD, což by mohlo ulehčit příjezdu ve směru do města.  

„Pevně věřím, že po prodloužení dálnice D11 dojde ke zlepšení průjezdnosti tohoto uzlu, protože už bude existovat více příjezdových tras od dálnice,“ řekl Kotas. 

Hradecká Drbna se ptala i na to, zda by s odstupem času udělal architekt něco jinak. Po urbanistické a architektonické stránce by se nic nezměnilo. V případě dopravní funkčnosti by pravděpodobně jinak přistoupil k zúžení Gočárovy třídy před kruhovým objezdem.  

Po letech samotnou křižovatku obhajuje i bývalé vedení Hradce Králové. „Je to nádherná křižovatka spojena s našim městem a výbornou dopravní funkcí. Současný provoz by byl jistě bez ní daleko horší,“ napsal redakci v krátkém vyjádření exprimátor Hradce Králové Zdeněk Fink (HDK), pod jehož vedením křižovatka vznikala.  

Křižovatka před vybudováním obchodního centra a kruhového objezdu | foto: zptacihopohledu.cz 

Problémové trolejové vedení a nebezpečné sloupky u cyklotras  

Rekonstrukce křižovatky u bývalého autobusového nádraží začala v létě roku 2015. Do provozu byla okružní křižovatka uvedena v srpnu roku 2016. Do té doby bylo křížení Gočárovy třídy, Puškinovy a Habrmanovy ulice vedeno semafory. Vějíř osmi trolejových pilířů má symbolizovat královskou korunu města Hradce Králové.  

V prvním měsíci provozu bylo třeba vyřešit problém s trolejovým vedením. Vozům MHD padaly takzvané klacky. Zastavené vozidlo dopravního podniku uprostřed křižovatky několikrát zcela zastavilo dopravu v okolí. Po několika týdnech se problém s automatickým nastavováním výhybek podařilo vyřešit.  

Kuriozní byla i situace, kdy někdo na stožárky podél cyklotras v okolí křižovatky napíchal tenisové míčky. Chtěl tak upozornit na fakt, že zahnuté sloupky jsou pro cyklisty nebezpečné. Architekt Kotas argumentoval tím, že jsou sloupky zahnuté směrem od cyklistů a nemůže se tak nic stát.  

Oznámkujte křižovatku Koruna v Hradci Králové (jako ve škole).

Celkem hlasovalo1862 čtenářů

Hodnocení článku je 68 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto

Štítky křižovatka, okružní, Koruna, Hradec Králové, doprava, Aupark, Patrik Kotas, D11, špička, kolona, funkčnost, zácpa, Gočárova třída, kruhový objezd, zátka, Karel Schmied starší, Dálnice D11, Stavba roku, Pavel Marek

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Pachové Ohradníky

Pro toho dovedu co tuhle křižovatku (kruhák) vymyslel mám tuto informaci. Touto křižovatkou jezdím ráno v 7 do práce a odpoledne domů. Chodci si na všech přechodech pochodují jak se jim zlíbí. Nacpat pěší bez omezení do takto rušné křižovatky je opravdu špatný nápad. Jednoho chodce často pouštím při průjezdu kruhákem i 2x v různých částech křižovatky. Řešením by mohly být nadchody, podchody a nebo v nejhorším případě i semafory, vše bude lepší než současný stav. To že nám všechna ta popojíždějící auta v kolonách smrdí a otravují vzduch je k pláči a mezitím se pohybují maminky s kočárky a děti si hrají v vedle v parku. Není tohle na žalobu?

Čtvrtek, 16. prosince 2021, 15:26Odpovědět

Ab Cd



Ab Cd

to Petr Jirman
Kdeže ty loňské sněhy jsou: https://www.stoplusjednicka.cz/nejvice-casu-v-zacpach-stravili-ridici-v-londyne-v-cesku-je-nejhorsi-hradec-kralove-pardubice-praha
Posledních cca 5 let je ta top4 stále stejná, jen si prohazují pořadí.
Pardubice na tom rozhodně nejsou tak špatně jako Hradec. Zatímco v HK se dělá vše pro zhoršení dopravní situace, v Pardubicích naopak. Postavila se rampa na MUK u Globusu, přestavěla se MUK Palackého, bude se stavět SV obchvat. Snad jen semafory u nádraží se opravdu nepovedly.
A v Hradci? Situaci zhoršila OK u koruny, zhorší ji OK u Fortny. Severní tangetna v nedohlednu. Jižní spojka spíš uškodí díky OK na Hradubické. Extrémně by pomohla jen kdyby šla přes řeku na Zborovskou, ale to se nestane. Náhrada ve formě jižního propojení od MUK Březhrad K ČOV je taky ve hvězdách.

To stanovisko vedení města není "ono to sice nefunguje, ale tahle jsme to chteli", ale "věděli jsme dopředu, že to nebude fungovat, ale tahle jsme to chteli". A o to je to celé horší.

Čtvrtek, 9. prosince 2021, 16:18Odpovědět

Ab Cd

to JB T:
Že za OK u Koruny stojí přátelství dvou bývalých spolužáku Bruny a Kotase nikdo nepochybuje.
O kategorii komunikace v gesci ŘSD rozhoduje centrální komise MD. To nic nemění na tom, že ten úsek od D11 k MUK Slezké předměstí by měl být 4 pruhovy, dál by 2+1 mohl stačit.
A kdyby město tlačilo, S21,5 by jistě vybojovalo. Východní tangenta kolem Olomouce bude taky 4pruhová při menších intenzitách.
Horší je ta posedlost Bruny okružními křižovatkami. Severní tangentu zdržel aspoň o rok, když se snažil prosadit okružku u letiště. Nakonec naštestí nebude.
Celé to napojení severní tangenty na dálnici je špatně. Mělo to být severně od ČKD. To vzniklo historicky tak, že když se stal primátorem Divíšek nechal posunout severní tangentu na sever do prostoru pozemků, co zrestituoval. Jenže tam už pro napojení chybí MUK na dálnici.
Město s tím mohlo něco udělat se změnou UR na MUK Plotiště v r. 2012. Šlo by MUK doplnit o kolektory a tangentu napojit severně od ČKD. Tenkrát už město mělo místo napojení nad ČKD v podkladu od Kotase, který posloužil i pro nový územní plán. Místo toho si nechalo vnutit asi nejzprzněnější dálniční křižovatku v zemi. Plácnout okružku doprostřed D35 od Jičína do HK je fakt blbost, přitom původní trojlístek by nebyl dražší. Ušetřil se jen kus 4 pruhu k ČKD a most od Svobodných Dvorů + kus přeložky od ČKD do Všestar. 4pruh k ČKD se bude stejně stavět a město ho víc jak rok blokovalo, protože najednou jim vadilo zaslepení napojení Svobodných Dvorů. Přitom o tom, že to časem příjde věděli už když v r. 2012 odsouhlasili změnu UR na MUK Plotiště.
Zdaleka největší zlo je ale plánovaná okružní křižovatka na napojení jižní spojky na Hradubickou. Výsledkem bude, že ve směru na Prahu, Pardubice, Brno, Olomouc/Ostravu bude v okružní křižovatce jen jeden pruh. Přitom obě obchodní zony mají vlastní MUK.
I ta okružka u Fortny situaci jenom zhorší. Stačilo by udělat fyzický ostrůvek na Komenského (pár desítek tisíc Kč), tak aby těm,co odbočují od mostu k zimáku bylo jasné, že nemusí dávat přednost zprava a propustnost by šla rázem nahoru. Argumentovat nebezpečným přechodem pro chodce k Bono Publico je taky bezpředmětné, dle statistik CDV/PČR tam za 15 let došlo ke dvěma srážkám s chodcem (2008 a 2015) s lehkým zraněním. Takhle navržená okružka s tím betonovým patníkem uprostřed bezpečnost nijak nezlepší. A při jejím malém průměru je pro provoz kloubových trolejbusů zcela nevhodná.

Čtvrtek, 9. prosince 2021, 15:01Odpovědět

Petr Jirman

Jako co je to za stanovisko "ono to sice nefunguje, ale tahle jsme to chteli". To je jako by mi dcera prinesla ze skoly petku z pisemky, ale argumentovala by mi, ze znamka je v poradku, ta ma totiz pani ucitelku motivovat k vyssim vyukovym vykonum. Hradec byl vzdy obdivovan kvuli plynulosti a prujeznosti dopravy. Ale to je dle pana architekta asi cele spatne a zacneme obdivovat Pardubice, protoze tam je cele mesto postaveno tak, aby doprava po cely den a po celem meste stala, a obcane tak byli motivovani chodit pesky. Jako kam nase spolecnost s takovouto sebereflexi kompetenich lidi na tech nasich uradech smeruje mi dela dost starost.

Čtvrtek, 9. prosince 2021, 15:00Odpovědět

JB T

I na odboru hlavního architekta sedí dopravní odborníci na slovo vzatí, bohužel se na jejich názory nebere ohled. Dokud tento odbor bude mít pod palcem pan Brůna, nic se nezmění. Viz severní tangentu, která je v současné době plánovaná pouze jako dvoupruhová.Znáte slovíčko "futureproof"? Něco jako "takové, aby obstálo i v budoucnu". Tak přesně takové dopravní stavby v HK neumíme. Ostuda.

Čtvrtek, 9. prosince 2021, 13:49Odpovědět

J M

Nezbývá než tam nastrkat semafory jako má křižovatka Brněnská.

Čtvrtek, 9. prosince 2021, 09:49Odpovědět

Ab Cd

Takže si to můžeme shrnout:

-Jelikož HK nemá nikoho kdo by se specializoval na dopravu, vše jde přes odbor hlavního architekta. A vtom je hlavní problém HK z hlediska dopravy.
- V době kdy se objevil projekt na tutu křižovatku, město tvrdilo že jde o požadavek stavebníka obchodního centra, nebyla to pravda.
- O tom, že křižovatka nebude fungovat se vědělo dlouho před stavbou, bylo to jasné každému, kdo má co dočinění s dopravou:
-> Policie ČR vydala k záměru zamítavé stanovisko, bohužel ale nebylo závazné a tak si město pokračovalo v přípravě dál.
-> I z tehdější komise pro dopravu na městě šli negativní hlasy, že Koruna nebude fungovat a je potřeba podchod min. pod Gočárovkou na straně k podjezdu.
- Kotas lže, když tvrdí že křižovatka má menší plochu, stačí se podívat na aktuální fotomapu a verzi z r. 2012 ( https://mapy.cz/letecka?mereni-vzdalenosti&x=15.8123068&y=50.2123837&z=19&rm=9jzhNxYhls6JKVPoKp60MiObLqMZKiK1MzK9LvM0KfMgLTLINHNE6WMHOaLS60JqMMM4OhOl6s6J64Nd6hMeOz6qNp )
- Světelně řízená křižovatka má vždy vyšší kapacitu než okružní, obzvlášt za situace kdy jsou nevyrovnané intenzity na jednotlivých paprscích a především při vysoké koncentraci chodců. Tady došlo i ke značnému zvýšení intenzity chodců dostavbou Auparku.
- Zástupci města tvrdili, že propustnost se nesníží a nechali si zpracovat účelovou studii,že to bude v pořádku.
-> Po realizaci se ukázalo, že OK Koruna nefunguje a kolony ve špičce jsou cca 4x delší než v době světelné křižovatky.
-> Zastupci města a Kotas změnili rétoriku řekli, že to byl záměr snížit propustnost přes Kukleny. Což celé nedává smysl, pokud nenabídnete alternativu. Navíc v době před realizací křižovatky, když ještě nebyla v provozu D35 Sedlice-Opatovice projíždělo Pražskou ulicí 17428 voz./24 (sčítaní dopravy 2010) Po její realizaci se doprava logicky přesunula na Hradubickou a intenzita na Pražské klesla na 10488 (sčítaní 2016). Důvod pro nějakou realizaci špuntu tedy vůbec nedává smysl. Ti, co tam jezdí, dojíždějí denně za prací od západu do HK. Nejedná se tedy o žádný přijezd do HK od dálnice, to se časově nevyplatí nikomu, kdo žije východně od kolejí.
- Řešení okružní křižovatky je zároveň nebezpečné pro cyklisty.
- Z architektonického hlediska je problém jak se tluče Blob trčící z Auparku s okružní křižovatkou. To je zapřičiněno i tím, že ten blob byl navržen v rozporu s UR, architekt centra si to vyložil tak, že hranici stavby je ten pilíř na kterém to stojí a s blobem může vylézt nad křižovatku. Ale už to tak zůstalo.
- Celá křižovatka tedy vznikla jen proto, aby si mohl Kotas realizovat svůj návrh. Město tak utratilo 150 milionů zcela zbytečně, jen proto aby zhoršilo dopravní situaci ve městě.

Čtvrtek, 9. prosince 2021, 09:41Odpovědět

Doba hájení skončila, hradecká křižovatka Koruna nefunguje. Je špuntem pro dopravu, tvrdí řada lidí  |  Zprávy  |  Hradecká Drbna - zprávy z Hradce a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.