Počasí dnes17 °C, zítra22 °C
Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána
Bez reklam

Z Hradce Králové mizí druhá cyklověž. Projekt Biketower ztroskotal na vyjednávání s městem, tvrdí dodavatel

Už v roce 2013 se mohlo stát krajské město vzorem pro celou střední Evropu. Tenkrát zde vyrostla úplně první cyklověž v České republice. Ani ne o 10 let později přišel Hradec Králové o obě. Dnes se začala rozebírat ta u obchodního centra Futurum. Podle investora vše ztroskotalo na vyjednávání s vedením města.

Takzvaný biketower u Futura byl druhou cyklověží v Hradci Králové. Postavená byla v roce 2015. Jelikož věž stála na městském pozemku, začala radnice s provozovatelem vyjednávat o přesunutí věže do vlastnictví města. To se však nakonec nepodařilo a věž je dnes demontována.  

„I když jsme apelovali na vedení města, aby se vyjádřilo, pořád to odkládalo. Dokonce to došlo do takového stádia, že jsme sehnali jiného kupce. Ve finále nám vlastně ani do teď neoznámili, že ji nechtějí,“ řekl dnes ráno Hradecké Drbně Libor Štros, ze společnosti Systematica, která má cyklověže na starosti. Ta nakonec biketower odkoupila sama.  

Podle Štrose má společnost k vedení Hradce Králové odpor. Potvrdil, že žádná další vyjednávání o případných dalších věžích s radou města ani zastupitelstvem nevede. „Mám jít na kontrolu rozebírání té věže a už od rána si hledám jiné úkoly, abych tam nemusel,“ dodal.  

Podle města bylo k neodkoupení věže hned několik důvodů. „Zastupitelstvo jednoduše rozhodlo, že si to nepřeje. Například ekonomika věže... Ta je ztrátová a město by na ní muselo doplácet,“ řekl dnes redakci náměstek primátora Pavel Marek (ANO). Podle jeho slov byla dalším problémem i cena samotné věže. Investor ji radnici nabídl za pět milionů korun. 

Podle Marka bylo v minulosti možné věže nakoupit s devadesátiprocentní dotací. „To však v dnešní době možné není,“ dodal. Radnice by tak musela zaplatit daleko větší částku. Město těchto dotačních titulů v minulosti nevyužilo. Dalším z důvodů bylo podle vedení města umístění cyklověže, které není výhodné. 

„Měli jsme sen, že se budou lidé na Hradec Králové dívat jako na patriota cyklověží. Představa byla taková, že jich bude v krajské metropoli daleko víc a cyklisté je budou využívat. Všechno to ale byly jenom řeči,“ dodal Štros.  

Podobný osud potkal i cyklověž u hlavního nádraží 

Cyklověž na Riegrově náměstí mezi hotelem Černigov a budovou hlavního vlakového nádraží byla úplně první v České republice. Postavila se v roce 2013. Bohužel na nešťastném místě, které jen z části patřilo Hradci Králové.  

Radnice se proto zavázala, že zbývající pozemky odkoupí a parking pro jízdní kola přesune blíž k budově hlavního nádraží. To se však nestalo. „Ačkoliv se jedná o oblíbenou službu, nebylo možné pro její umístění u vlakového nádraží nalézt vhodné pozemky,“ hájil magistrát před časem primátor města Alexandr Hrabálek (ODS). 

Podle radnice se město snažilo najít takový pozemek, který by nebyl v budoucnu problematický. Jednání probíhala například se Správou železnic, Českými drahami, Českou poštou i s majitelem Auparku. Všechny tyto instituce mají v okolí budovy vlakového nádraží několik pozemků, které přímo sousedí s těmi, které patří městu.  

Nakonec se rozhodlo o tom, že věž zmizí. Rozebírat se začala na podzim loňského roku. Do současné chvíle nemají cyklisté alternativu. Za rok 2020 bylo v hradeckých cyklověžích uschováno přes jeden milion jízdních kol. 

Město však myšlenku úložných boxů ještě zcela nepustilo. V rámci rekonstrukce hlavního nádraží by mohl podobný projekt vzniknout.  

Hradec Králové chce z veřejného prostoru odstranit cyklovraky. Po městě jich je zhruba šest desítek

Jízdní kola bez řídítek, duše nebo řetězů. Například před budovou hlavního vlakového nádraží v Hradci Králové je podobných bicyklů několik desítek. Radnice je označila za cyklovraky, rozdělila do několika skupin a pustí se do jejich odstranění.

Hradec Králové byl před sedmi lety prvním městem v republice, kde parkovací věž pro kola vyrostla. Zároveň i prvním, kde se jí zbavili. V současnosti je takzvaný biketower na 20 místech České republiky. Nejblíže v Jaroměři a Trutnově na vlakovém nádraží. Další je pak i v sousedních Pardubicích na náměstí Jana Pernera u budovy hlavního vlakového nádraží.  

Cyklověž cyklistům zajišťovala, že bude jejich kolo v bezpečí, suchu a čistotě. Automaticky systém vyzvedl kolo do skleněného tubusu. K němu se následně dostal pouze ten, kdo ho tam uložil. Na kole bylo možné nechat veškeré příslušenství jako jsou brašny, přilby nebo tašky s nákupem. Věže biketower fungují po celé republice ve čtyřiadvacetihodinovém režimu.  

Hodnocení článku je 76 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto

Štítky biketower, cyklověž, Hradec Králové, demontáž, odstranění, konec, Futurum, vyjednávání, jízdní, kolo, uschování, uložení, doprava, odkup, radnice, Česko, pozemek, střední Evropa, železniční stanice, Pavel Marek, Jan Perner, Alexandr Hrabálek, ODS

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Z Hradce Králové mizí druhá cyklověž. Projekt Biketower ztroskotal na vyjednávání s městem, tvrdí dodavatel  |  Zprávy  |  Hradecká Drbna - zprávy z Hradce a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.